Getting Real: Apa Masalah Anda?

Bina Software Untuk Diri Anda Sendiri
Cara hebat untuk membina software adalah bermula dengan masalah anda sendiri. Anda akan menjadi pengguna sasaran dan anda akan tahu apa yang penting dan apa yang tidak. Ini memberi anda kelebihan dalam menghasilkan produk yang hit.
Kunci di sini adalah memahami bahawa anda tidak bersendirian. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, kemungkinan besar beratus-ratus ribu orang lain senasib dengan anda. Itulah pasaran anda. Mudah bukan?
Basecamp bermula sebagai satu masalah: Sebagai sebuah firma design kami memerlukan cara yang mudah untuk berhubung dengan klien tentang projek kami. Asalnya kami menggunakan extranet klien di mana kami akan update secara manual. Namun menukar sendiri fail HTML secara manual setiap kali projek perlu diupdate memang tidak praktikal. Laman web projek-projek ini nampaknya sentiasa kurang diberi perhatian dan akhirnya dibuang terus. Ini sangat mengecewakan kerana kami menjadi tidak terurus dan klien tertanya-tanya.
Maka kami mula mencari alternatif lain. Namun setiap tool yang kami jumpa sama ada 1) tidak buat apa yang kami perlukan atau 2) terlalu banyak feature yang kami tidak perlukan – seperti billing, kawalan akses yang ketat, carta, graf, dsb. Kami percaya tentu ada cara yang lebih baik maka kami memutuskan untuk buat sendiri.
Apabila anda menyelesaikan masalah anda sendiri, anda menghasilkan tool yang mempunyai nyalarasa anda. Nyalarasa adalah kunci. Nyalarasa bermakna anda akan benar-benar menggunakannya dan mengambil berat tetangnya. Itulah cara terbaik untuk membuatkan orang lain juga bersemangat tentangnya.
Garu Kegatalan Anda Sendiri
Dunia Open Source sudah lama mengangkat moto ini – “garu kegatalan anda sendiri”. Bagi para developer open source, ini bermakna mereka dapat tool yang mereka mahu melalui cara yang mereka mahukan. Namun manfaatnya jauh lebih mendalam daripada itu.
Sebagai designer atau developer aplikasi baru, anda berhadapan dengan beratus-ratus mikro-keputusan setiap hari; biru atau hijau? Satu atau dua table? Statik atau dinamik? Berhenti atau cuba lagi? Bagimana kita membuat keputusan-keputusan ini? Sekiranya ia sesuatu yang kita kenali sebagai penting, kita mungkin akan bertanya. Selebihnya, kita teka sahaja. Segala tekaan ini berlonggok menjadi semacam satu hutang dalam aplikasi kita – jaringan andaian yang berselirat.
Sebagai seorang developer, saya cukup menyampah dengan keadaan ini. Menyedari bahawa bom jangka kecil wujud memenuhi aplikasi yang saya code menambahkan stres. Developer Open Source yang menggaru kegatalan sendiri tidak mengalami keadaan ini. Oleh kerana mereka sendiri adalah pengguna, mereka mengetahui jawapan yang tepat bagi 90% keputusan yang mereka perlu ambil. Saya fikir ini sebabnya mengapa ramai yang buat coding Open Source selepas seharian penat lelah coding di tempat kerja; ia menenangkan.
Dave Thomas, The Pragmatic Programmer
Lahir Dari Keperluan
Campaign Monitor memang lahir dari keperluan. Selama bertahun-tahun kami bengang dengan kualiti pilihan software email marketing yang ada. Satu tool akan buat x dan y tetapi langsung tidak akan buat z, yang satu lagi pula bagus buat y dan z tetapi langsung tidak mampu buat x. Kami tidak boleh dapat apa yang kami mahu.
Kami memutuskan untuk mengosongkan jadual dan cuba mencipta sendiri tool email marketing impian kami. Kami sengaja tidak mahu melihat apa yang orang lain buat dan menumpukan kepada apa yang memudahkan hidup kami serta pelanggan.
Akhirnya, ternyata bukan kami sahaja yang tidak suka dengan pilihan yang ada Kami membuat beberapa ubahsuai kepada software tersebut supaya sebarang firma design dapat menggunakannya dan menyebarkannya. Dalam masa kurang dari enam bulan, beribu-ribu designer menggunakan Campaign Monitor untuk menghantar newsletter untuk diri sendiri dan klien mereka.
David Greiner, Pengasas, Campaign Monitor.
Anda Perlu Mengambil Berat Tentangnya
Apabila anda menulis buku, anda perlu mempunyai lebih dari sekadar cerita yang menarik. Anda harus mempunyai semangat dan kemahuan untuk menyampaikan cerita tersebut. Anda perlu terlibat secara langsung. Sekiranya anda akan hidup dengan sesuatu untuk dua, tiga tahun, sepanjang hidup anda, anda perlu mengambil berat tentangnya.

Malcom Gladwell, Penulis (Dari A Few Thin Slices of Malcolm Gladwell)

Nota Penterjemah: Bagi memenuhi keinginan kami untuk melihat wujudnya komuniti usahawan yang lebih bijak, kami memulakan Rumbia.My – pra-daftar untuk program pertama kami di sini.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *