Getting Real: App Anda Tidak Sepatutnya Menjadi Beban

Nyalarasa Anda Akan Jelas Kelihatan
Lebih mudah app anda untuk dibina, lebih bagus app tersebut. Kekalkan app tersebut dalam saiz kecil dan mudah diuruskan supaya anda sebenarnya menikmati proses yang terlibat.
Sekiranya app anda tidak menyeronokkan anda, ada perkara yang tidak kena. Sekiranya anda mengerjakannya semata-mata untuk cari untung, sikap itu akan terserlah. Sebaliknya, sekiranya anda penuh nyalarasa itu juga akan terserlah pada produk akhir anda. Orang ramai boleh melihat dengan jelas apa yang tersirat.
Kehadiran Nyalarasa
Dalam design, di mana makna selalunya sangat subjektif atau sukar diterjemah, tidak banyak yang lebih terang dan nyata berbanding kehadiran nyalarasa. Tidak kiralah sama ada dseign produk tersebut memberi semangat kepada anda atau meninggalkan rasa kosong. Dalam kedua-dua kes tidak sukat untuk mengesan pelaburan emosional si pembuatnya.
Keghairahan tentu sekali mudah menghadirkan dirinya, namun sikap acuh tidak acuh juga sama kuat kesannya. Sekiranya komitmen anda tidak meliputi keghairahan sebenar terhadap tugas yang yang ada, ia menjadi satu lohong yang hampir mustahil untuk disorokkan, tidak kira sehalus atau secantik mana design tersebut.
Khoi Vinh, Substraction.com
Bakeri
Perniagaan ala-Amerika sekarang ini semata-mata tentang membangunkan idea, menjadikannya menguntungkan, menjualnya apabila untung dan kemudiannya keluar atau mempelbagaikan bisnes. Ini semua hanyalah tentang menyedut segalanya. Idea saya pula; Suka memasak, jual roti, orang suka, jual lagi. Teruskan dengan bakeri tersebut kerana anda menghasilkan makanan yang bagus dan orang ramai gembira.

Ian MacKaye, ahli Fugazi dan pemilik bersama Dischord Records (dari Salon.com)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *