Getting Real: Kaveat, Penafian dan Segala Macam Amaran Awal

Demi memudahkan semua pihak, ini adalah jawapan kami kepada segala komplen yang kami dengar berulang kali:
“Teknik Ini Tidak Akan Berguna Kepada Saya”
Getting Real adalah sistem yang berfungsi dengan hebat untuk kami. Walaupun begitu, idea-idea dalam buku ini tidak akan terpakai untuk semua projek dalam dunia ini. Sekiranya anda membina sistem senjata, sistem kawalan reaktor nuklear, sistem perbankan untuk berjuta-juta pelanggan atau sebarang sistem kritikal untuk nyawa dan kewangan, anda akan bising tentang sebahagian sikap kami yang lepas tangan. Ambil langkah keselamatan tambahan yang anda rasakan perlu.
Anda tidak perlu ambil semua atau langsung tidak ambil semua. Walaupun anda tidak dapat menggunakan sepenuhnya Getting Real, tentu ada satu atau dua idea di sini yang boleh anda terapkan.
“Kamu Tidak Mencipta Idea Tersebut”
Kami tidak mendakwa kami telah mencipta teknik-teknik ini. Banyak konsep-konsep ini sudah adalah dalam satu bentuk atau lain selama ini. Jangan mengomel sekiranya apa sahaja yang kami tulis mengingatkan tentang apa yang sudah dibaca sebelum ini blog atau dalam buku yang sudah terbit 20 tahun dahulu. Itu tidak mustahil. Semua teknik ini langsung tidak eksklusif kepada 37signals. Kami hanya bercerita bagaimana kami bekerja dan apa yang menjadi untuk kami.
“Pandangan Kamu Terlalu Hitam Putih”
Sekiranya nada kami seperti kami tahu semuanya, bersabarlah dengan kami. Kami fikir lebih baik menyampaikan idea dengan terang dan nyata berbanding mengambil jalan tengah. Sekiranya kami dicop sombong dan bongkak, biarlah. Kami memilih untuk unutk menjadi provokatif berbanding main selamat. Tentu sekali ada masanya bila peraturan ini perlu dilenturkan atau dilanggar. Sesetengah taktik ini mungkin tidak relevan dengan situasi anda. Gunakan pertimbangan dan imaginasi anda.
“Ini Tidak Boleh Berfungsi Dalam Syarikat Saya”
Anda fikir anda terlalu besar untuk Get Real? Bahkan Microsoft sendiri mula Get Real (dan kami sangsi anda lebih besar berbanding mereka).
Walaupun syarikat anda selalunya berkerja dengan jadual jangka panjang dan pasukan besar, masih ada cara lain untuk Get Real. Langkah pertama adalah memecahkan kepada unit-unit yang lebih kecil. Apabila terlalu ramai yang terlibat, tidak ada apa yang siap. Lebih lean anda, lebih pantas – dan lebih baik – hasil kerja anda.
Tentu sekali, anda mungkin perlu menjual. Jual kepada syarikat anda proses Getting Real. Tunjukkan mereka buku ini. Tunjukkan mereka hasil sebenar yang boleh anda capai dalam masa lebih singkat dan dengan tim yang lebih kecil.
Terangkan bahawa Getting Real adalah cara berisiko rendah, modal rendah untuk menguji konsep baru. Cuba lihat sekiranya anda boleh keluar daripada kumpulan besar untuk menjalankan projek kecil sebagai proof of concept. Tunjukkan hasilnya.
Ataupun kalau anda cukup nekad, buat sahaja senyap-senyap. Bergerak sendiri dan tunjukkan hasil sebenar. Itulah pendekatan tim Start.com semasa mengaplikasikan Getting Real di Microsoft. “Saya telah melihat tim Start.com berkerja. Mereka tidak meminta izin,” kata Robert Scoble, Technical Evangelist di Microsoft. “Mereka mempunyai bos yang melindungi mereka. Mereka buat sedikit dalam satu-satu masa dan respon kepada maklumbalas.”
Menyiapkan Start.com Microsoft
Dalam syarikat besar, proses dan mesyuarat adalah norma. Berbulan-bulan dihabiskan merancang features dan bergaduh tentang perkara-perkara kecil bagi mencapai kata sepakat tentang apa yang ‘patut’ untuk pelanggan.
Ini mungkin kaedah yang betul untuk software yang dijual di dalam kotak, tetapi dengan web kita mempunyai kelebihan yang besar. Lancarkan sahaja! Biarkan pengguna memberitahu anda sama ada apa yang anda buat betul atau tidak. Anda boleh membaikinya dan melancarkannya semula ke web pada hari yang sama sekiranya anda mahu! Tidak ada kata-kata yang lebih kuat berbanding pelanggan – tahan diri anda untuk untuk mesyuarat berjela-jela. Siapkan sahaja dan buktikan sesuatu. 
Cakap senang, bila hendak buat sukar – ini bermakna;
Perancangan berbulan-bulan tidak diperlukan
Masa berbulan-bulan menulis spesifikasi tidak perlu – spesifikasi sepatutnya sudah mantap segala aspek asas dan perinican semasa fasa pembangunan. Jangan cuba menyelesaikan semua isu dan menetapkan segala perincian sebelum pembangunan bermula.
Siapkan Lebih Sedikit Feature, Tetapi Feature Yang Berkualiti
Anda tidak perlu pendekatan big bang dengan versi baru yang mengandungi segala macam feature baru. Berikan pengguna perkara-perkara kecil yang boleh mereka hadam.
Sekiranya ada bug kecil, baiki sebaik sahaja isu pokok sudah diselesaikan dan update ke web secara berperingkat selepas itu. Lebih pantas anda mendapatkan maklumbalas pelanggan lebih baik. Idea mungkin nampak cantik di atas kertas tetapi bila dibuat ternyta tidak tidak praktikal. Lebih cepat anda tahu kenapa ada isu besar tetang idea tersebut, lebih baik.
Apabila anda bergerak pantas dan bertindak atas maklumbalas pelanggan, anda akan mencipta perhubungan dengan pelanggan. Ingat bahawa matlamat anda adalah untuk memenangi pelanggan dengan membina apa yang mereka mahu.

Sanaz Ahari, Pengurus Program Start.com, Microsoft 

Nota Penterjemah: Start.com mungkin sudah tiada (ini buku 7-8 tahun lepas), tetapi ideanya adalah hatta gergasi seperti Microsoft pun boleh Get Real.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *