Apa Itu Edgecraft?
Istilah Edgecraft diperkenalkan oleh Seth Godin dalam buku beliau Free Prize Inside. Kaedah ini khusus untuk mencipta produk yang inovatif pada kos yang relatifnya rendah berbanding R&D yang sosfikated. Puan Ainon Mohd pula merujuk Edgecraft sebagai Strategi Ufuk.
Sebelum kita pergi lebih jauh dalam kaedah ini, mari kita berkenalan sekali lagi dengan graf ‘normal distribution‘ atau ‘bell curve‘. Kebanyakan daripada kita pernah berjumpa dengan graf ini dalam bab statistik di sekolah.
Graf ini menunjukkan taburan normal dalam sesuatu populasi. Sebagai contoh, penduduk di Malaysia kebanyakannya akan mempunyai kaki bersaiz 5,6,7 dan 8. Di hujung sebelah kiri, ada sebahagian kecil yang mempunyai kaki bersaiz 3,4.
Mereka yang mempunyai kasut saiz 5, 6, 7 dan 8 berada di tengah. Merekalah yang dikatakan normal, mass dan majoriti. Manusia ramai berhajat untuk berada di situ dan para peniaga juga mahu menjual kepada mass.
Namun, mass adalah sesuatu yang membosankan, boring. Kita tidak akan perasan dan bercakap sekiranya kasut rakan kita berada dalam lingkungan ‘normal’. Kita hanya akan sedar dan bercakap tentang kasut kalau saiznya kecil molek seperti kasut Cinderella atau kasut besar gedabak seperti kapal.
Usahawan tidak boleh berada dalam zon bosan nan boring. Keterujaan perlu dicipta bagi memasuki pasaran. Namun, hype melalui iklan dan marketing bukan jawapannya. Ciri remarkable itu perlu dicipta terus ke dalam produk. Marketing adalah produk dan produk adalah marketing.
Pelajari business model yang remarkable dalam eBook Business Model Canvas Malaysia Edisi Ekstra di Downloadilmu.