Getting Real: Jangan Terlalu Awal Mengambil Perhatian Kepada Perincian

Berkerja Dari Besar ke Kecil

Kita memang gila dengan perincian kecil:

  • Ruang antara objek
  • Font terbaik
  • Warna paling tepat
  • Perkataan paling bagus
  • Empat baris code dan bukannya tujuh baris
  • 90% vs 89%
  • 760px vs 750px
  • RM39 sebulan vs RM49 sebulan
Kejayaan dan kepuasaan terletak pada perincian.
Namun, kejayaan bukan satu-satunya perkara yang anda akan jumpa dalam perinician. Anda juga akan jumpa kejumudan, perbalahan, mesyuarat dan kelewatan. Perkara-perkara ini boleh membunuh semangat dan menurunkan peluang untuk berjaya.
Berapa kerap anda mendapati diri anda tersangkut dengan sebuah elemen design atau programming sepanjang hari? Selalukah anda merasakan kemajuan anda hari ini sebenarnya bukan kemajuan? Ini berlaku apabila anda menumpukan perincian terlalu awal dalam proses. Ada banyak masa lain untuk mencapai kesempurnaan. Lakukannya kemudian.
Jangan risau tentang saiz font header anda pada minggu pertama. Anda tidak perlu mendapatkan warna hijau yang paling sesuai pada minggu kedua. Anda juga tidak perlu mengalikan butang ‘Submit’ tiga piksel ke kiri pada minggu ketiga. Keluarkan dahulu laman tersebut dan uji. Pastikan semuanya berfungsi. Kemudian anda boleh ubah dan sempurnakannya.
Perincian akan menampakkan dirinya sepanjang anda menggunakan apa yang telah anda bina. Anda akan lihat apa yang memerlukan lebih perhatian. Anda akan merasakan apa yang hilang. Anda akan tahu lubang mana yang perlu diturap kerana anda asyik tersadung. Pada masa itulah anda harus memberi perhatin kepada perincian dan bukan sebelumnya.
Bila Untuk Memberi Perhatian?
Saya tersangkut dalam mentaliti ‘terus kepada perincian’ setelah mengambil beberapa kelas lukisan. Sekiranya anda mula melukis perincian pada peringkat awal sudah pasti lukisan anda akan menjadi hampeh. Sebenarnya, anda sudah tersasar daripada apa yang penting.
Anda harus bermula dengan memastikan keseluruhan lukisan tersebut seimbang. Kemudian anda lukis objek paling besar dan menurun kepada yang lbih kecil. Lakaran anda harus sangat kasar pada tahap ini. Kemudian anda boleh teruskan dengan bayangan yang akan membawa dimensi ke dalam lukisan. Anda hanya bermula dengan tiga tona (cerah, sederhana, gelap). Ini memberikan anda lakaran tona, Kemudian bagi setiap bahagian lukisan anda menilai kembali tiga tona dan menambah apa yang patut. Ulang sehingga lukisan tersebut timbul dan hidup (Ini memerlukan beberapa ulangan…)
Sentiasa berkerja dari besar ke kecil
Patrick Lafleur, Creation Objet Inc