Anda mungkin mengenali sebagai penulis, penterjemah, fotografer, konsultan dan sebagainya. Tetapi mengapa pula saya tiba-tiba terjun memulakan projek animasi Meo & Mama?

Jawapannya mudah, bila sudah ada anak sendiri barulah saya sedar betapa kurangnya konten Islamik yang berkualiti untuk kanak-kanak. Lebih-lebih lagi konten berbentuk video dan animasi dalam Bahasa Malaysia.

Apabila saya menerbitkan DVD Mahir Mengaji dengan Ustaz Zamri baru saya sedar betapa jauhnya makhraj yang tepat berbanding dalam video kanak-kanak yang ada. ‘Berdarah telinga’ mendengar orang kata. Hendak cari video Alif Ba Ta dengan makhraj yang betul pun payah, topik lain tidak usah diperkatakan lagi.

Perkara ini saya bincangkan dengan beberapa orang rakan lain dan mereka pun menghadapi masalah yang serupa. Mereka yang menjadi guru KAFA dan Pendidikan Islam di sekolah juga mengadu kurangnya bahan yang menarik untuk digunakan dalam pengajaran.

Jadi saya berfikir kembali, saya memang kenal animator dan komposer lagu. Apa kata saya ajak mereka sama-sama menghasilkan projek animasi. Saya tidak ada geran MDeC / Cradle / MOF atau pinjaman bank tetapi hanya bermodalkan persahabatan dan sedikit skil multimedia yang asas.


Projek ini sudah bergerak hampir tiga bulan dan akhirnya minggu ini kami dapat memperdengarkan preview lagu pertama dalam siri ini. Animasi pula dijangka akan siap minggu ini dan kami dapat melancarkan produk pertama semasa cuti sekolah pertengahan tahun ini, InsyaAllah.

Kami memerlukan sokongan keluarga, sahabat handai dan rakan taulan bagi memajukan lagi projek ini. Mohon like page kami di Facebook serta subscribe channel kami di YouTube bagi menyokong kami dan mendapat update terkini.