Saya tidak ingat berapa lama Ustaz Ismail Chong membebel – mungkin setengah jam, mungkin sejam. Saya tadah telinga sahaja kerana tahu masalah berpunca dari saya sendiri.

Namun akhirnya saya tidak kisah pun berapa lama beliau membebel kerana saya mendapat satu mutiara berharaga.

Kata beliau, “Masalah tidak dapat diselesaikan pada tahap masalah tersebut berlaku.”

Terang beliau, bayangkan anda sesat di dalam hutam. Sudah lama berjalan tetapi tidak ketemu juga jalan keluar. Anda sudah hampir putus asa tetapi anda terjumpa sebuah bukit. Terus sahaja anda panjat ke puncak dan dapat lihat keseluruhan kawasan hutan.

Dari puncak barulah anda dapat lihat anda sebenarnya berpusing-pusing di tempat yang sama. Jalan keluar pula sebenarnya di sebalik busut yang sudah banyak kali anda lintasi.

Nah, mudah bukan mencari jalan keluar dari aras yang lebih tinggi? Sama juga halnya dengan melalui maze atau pagar sesat. Apabila berada di dalam anda mudah menemui jalan buntu tetapi jika dilihat dari atas, jalan keluar jelas terbentang di depan mata.

Begitu juga dalam kehidupan seharian, kita mudah buntu apabila kita ‘tenggelam’ dalam masalah tersebut. Tetapi bila kita dapat ke aras lebih tinggi dan melihat keseluruhan masalah secara objektif semuanya akan kelihatan enteng sahaja.

Soalnya, bagaimana kita hendak pergi ke aras yang lebih tinggi? Nantikan kupasan dalam entri seterusnya.